Dagje strand en gegeten in de Joodse wijk.

Op zich waren we al op tijd wakker maar we hadden absoluut geen haast. Er stond een dagje strand op de planning en daarvoor moesten we 2 bussen nemen wat ons ongeveer anderhalf uur reistijd zou kosten plus de tijd van het wachten op de bus (want dat kon soms ook nog wel eens lang duren). Gewoon om 08.00 uur wakker .. en dan pas om 10.45 uur naar de bus lopen, hahaha dat heet nou vakantie, geen haast!

Bij de bushalte kocht ik 4 kaartjes voor de heen en terugreis van 1,20 euro per stuk (goedkoop toch). We namen lijn 03 en die zat echt stampvol dus we moesten staan. In die bus werden we opeens aangesproken door andere hollanders hahaah, die wilden weten hoe zij boven bij de Trigonion toren konden komen, nou dat wisten wij wel he, lijn 23 was dat. Zij waren een dagje met de auto in Thessaloniki en gingen in de stad met de bus verder, ze waren blij met onze tips. Zij stapten uit bij het Aristotelous plein en wij konden hun stoelen nemen .. voor een paar minuutjes want er kwam een oude man aan .. en die laat je niet staan .. We stonden weer en reden door naar de Griekse IKEA waar we over moesten stappen op lijn 72. Dat overstappen ging supervlot, de ene bus uit en de andere direct in, die stond dus al klaar. Ook die bus zat bomvol dus lekker zitten was er niet bij en dan is anderhalf uur totaal best wel lang.

Bij het strand stapten we uit en de eerste indruk viel wel een beetje tegen, ik had het mooier verwacht met een groter strand, dit was een straat met 1 meter strand en wat stoeltjes dus we liepen verder in zuidelijke richting waar we wel bedjes en parasols vonden. De zee was niet schoon maar eerlijk is eerlijk, we zaten wel bij een havenstad dus ja .. We hebben heerlijk in de zon gelegen (onder de parasol, dus ook weer niet in de zon hahaaa) en namen er een Verse Jus (vers uit een pak) en een Frappe bij (die was wel heel lekker) voor maar 8 euro samen, het mocht wat kosten.

De zee zelf was lekker van temperatuur en samen hebben we heeuul romantisch even gezwommen. Het strand was geen strand waar ik nog een keer terug naartoe zou gaan, veel planten in het water zowel op de grond als drijvend waardoor de waterlijn vol lag met plantenresten, het strand was niet supermooi en het was toch wel heel ver rijden, maar okee .. we hebben we even kunnen zwemmen, bijkomen, relaxen en zonnen, dat dan weer wel hahaaa. Misschien de volgende keer toch maar een auto huren voor een dag en dan richting Halkidiki .. we zullen zien.

Rond 16.30 gingen we maar weer inpakken en .. uhhh .. omkleden .. maar waar? We liepen terug de straat op en waar we de jus en frappe vandaan hadden konden we de WC gebruiken, dus ook omkleden. De bus zou 10 minuten later komen, dus lekker op tijd, eenmaal bij de bushalte bleek dat deze bus er ook geen zin in had, het duurde nog eens 25 minuten voordat de volgende kwam. Bussen kan je echt niet op vertrouwen hier, en dat moet je dan maar accepteren.

We namen bus 72 naar IKEA waar een groot bus-station was en waar heel veel bussen samenkwamen. Daar stapte bijna de hele bus over naar lijn 3 richting het treinstation (onze halte). Ik zei tegen Ria “zullen we 1 bus wachten, dan staan we vooraan en kunnen we misschien wel zitten” want nu hadden we al gestaan, en ik wilde niet nog een keer dik een uur staan. 10 Minuten later kwam de volgende lijn 3 en we konden lekker helemaal achterin zitten. Ik had mijn iPad bij me, dus ik ben lekker achter in de bus mijn verhaal gaan tikken, dat was nou eens een win-win situatie. Een uurtje later stapten we uit en liepen we weer naar boven ... om .... juist ja, om een lekkere douche te nemen en samen een Ouzo op balkon te drinken genietend van de drukte (echt zo druk) van de drukste straat van Thessaloniki.

We namen gelijk de tijd om even te ‘trip-advisoren’ mooi werkwoord he hahaaa. We wilden een goed restaurant zoeken en die vonden we ook, het werd “Tiganies and Schares” ergens in de buurt van de White Tower. Hiervoor namen we bus 3 (jawel alles deed je hier met de bus) en een kwartier later stapten we uit en moesten we nog een klein stukje lopen en zagen we het restaurant. Uhhh was dat het restaurant?? Zo hadden we het niet voorgesteld, als je van rust hield zat je goed maar niet voor ons. We pakten dus de bus weer terug naar die gezellige wijk Ladadika en gingen daar op zoek naar misschien wel Mpoukia Mpoukia (waar we de avond ervoor toch maar niet gingen zitten). Deze had 2 restaurantjes en die eerste zag er idd niet zo leuk uit, die andere wel, we deden toch nog een extra rondje en wachtten op een vrij tafeltje. En weet je . . ze hadden zelfs Ouzo Plomari op de kaart staan hahaha, bingo .. zitten en mond houden traalaalaaa. We namen een Griekse salade en tyrokafteri vooraf en dat was veel, heel veel en overheerlijk.

Het plekkie waar we zaten was perfect om alles wat voorbij kwam en voorbij liep te bekijken, gewoon schaamteloos mensen kijken terwijl je een lekker hapje en drankje voor je hebt, cool toch hahahaa. We dachten niet zoveel besteld te hebben maar toen alles op tafel kwam .. zagen we dat het hele grote porties waren dus helaas kregen we niet alles op en dat terwijl het allemaal zo lekker was. De prijs voor dit alles was .. hou je vast .. dat was 30,20 euro, hoe kon het he!

Nadat we afgerekend hadden liepen we door naar de haven maar eerst moesten we even wat geld pinnen. We vonden een ATM en ik ging aan de slag .. opeens werd het scherm helemaal zwart (mijn pasje zat in de automaat) en er gebeurde niets meer .. Ik kreeg gelijk een flashback naar een paar weken daarvoor op Schiphol toen mijn pasje werd in geslikt, ik kreeg het serieus even warm want dat wilde je echt niet hebben zo ver van huis. Ik drukte maar op de CANCEL knop en pfff .. daar was mijn pasje weer, we zijn toen maar snel verder gelopen naar een andere automaat waar het wel allemaal goed ging!

In de haven lag een pier loodrecht op de boulevard waar vooral veel jongeren gewoon lekker op een houten vloer zaten in de hele lengte van de pier. Je kon het een beetje vergelijken met die brug over de Seine in Parijs waar iedereen gewoon genoot van de temperatuur, het uitzicht en zelf meegebrachte hapjes en drankjes, heel gezellig om te zien al die kleine groepjes mensen. Wij liepen even door naar achteren waar de bar/restaurant "The Kitchen bar" zat, mooi verlicht, heerlijke muziek en een geweldig uitzicht. Voor nu waren we het een beetje zat maar hier zouden we zeker nog wel een keer terugkomen. Na een kwartiertje wilden we naar huis .. maar .. de bussen he, die reden maar tot 23.30 ongeveer en het was al 00.15 uur .. dat werd Plan B dus, en Plan B was simpel .. lopend naar huis.

Op zich was het 'maar' zo'n 2,5 km maar na een lange dag als dit was dat best een dingetje hahaaa. We liepen met behulp van google maps door de straten van Thessaloniki toen we zomaar tegen een standbeeld aanliepen van Koning Konstantinos, hij was Koning was van 1913 tot 1917 en van 1920 tot 1922., uiteraard zette ik hem ook even op de foto, heel donker maar toch. vanaf de Koning was het nog 20 minuten lopen en toen konden we een lekkere frisse douche nemen, nog even op balkon zitten en hup naar bed, en dat was lekker joh hahahaa. Ik ben nog wat gaan tikken en rond 01.30 uur deed ik de lampjes uit en ben ik ook maar gaan slapen.