Dagje zwembad, zee, verjaardag op afstand en gewoon genieten.

Ik had de luiken goed dicht gedaan dus het was lekker donker in de slaapkamer, en dat betekende dus dat we goed konden slapen, en niet alleen goed, maar zeker ook lang hahaha, om 09.30 uur werden we pas wakker! We trokken onze zwemkleding aan en liepen naar het zwembad, de zee was veel rustiger dan de dag ervoor dus tsjaa, de keuze was niet zo moeilijk .. hoppaahh daar ging ik voor de eerste keer zwemmend de zee in.

Niet veel later doken we het zwembad in gevolgd door een lekkere jus d'orange en en Frappé die door de altijd vrolijke en vriendelijke Giannis voor ons werd gemaakt in de bar van het zwembad. Het was een grappige man, altijd in voor een geintje of een kort babbeltje. Uiteraard kwam het eerst over het goed weer en over het weer in Heraklion want daar was het (nog) niet zo goed. Hij moest daar een beetje om lachen .. "Communists .. " zei hij en hij doelde op de vele Russen daar die van alles lieten bouwen (All-Inclusives).

Het appartement waar we in zaten, Lissos Beach Hotel, was echt weer een lot uit de loterij. De aankomst was al zeer vriendelijk, de kamer was heel erg ruim en schoon, een aparte slaapkamer, een groot balkon met 4 stoelen, airco gratis, kluisje gratis, goeie bedden (dat is ook niet overal het geval) en zelfs voor de ramen en deuren zaten rolluiken waardoor de kamers echt goed donker werden.

Het zwembad was groot genoeg, aantal ligbedjes was ook voldoende (okee we zaten niet in het hoogseizoen) en ook het zwembad was heel erg schoon en het water was goed helder. Via een klein trappetje liep je zo het strand op met ligbedjes met de zee op 10 meter afstand. Er stond zelfs een douche die je uiteraard kon gebruiken als je vanaf het strand weer het zwembad in liep. De bar, die werd gerund door Giannis en zijn vrouw was de hele dag open en alles was mogelijk, lekker onder een afdakje eten of drinken of gewoon je sappie meenemen naar een ligbedje bij het zwembad, dit zou echt een terugkomer aan worden. De hoofdstraat lag op zo'n 2 minuten lopen dus ook dat was perfect, een ideale locatie om lekker tot rust te komen.

Waren er ook nadelen, hmmm daar moest ik goed over nadenken maar als ik dan heel erg kritisch zou zijn dan hoorden we 's nachts een pomp of zoiets steeds aanslaan en weer uitgaan, ik dacht eerst flinke basboxen van muziek maar dat was het toch niet, maar ach .. met elke avond een paar Raki's en Ouzo hoorden je dat geluid al heel snel niet meer hahaha, nee hoor eigenlijk geen nadelen, we hadden zelfs een prive parkeerplaats en een 06 nummer om te Appen of bellen als je iets had of wilden weten of vragen, als we cijfer hadden moeten geven dat zou het zeker richting de 9 lopen.

We lagen lekker op een bedje toch Christina aan kwam lopen, ze had ons ingecheckt. Ze kwam zeggen dat de regering had besloten dat we sinds dit jaar toeristenbelasting moesten betalen en dat kwam toch wel op 3,00 euro voor ons 2tjes voor 3 nachten, je zag gewoon aan haar dat ze het vervelend vond om te vragen maar dat het niet anders was. Tsjaa regering en belastingen he, nothing you can do about it! Het was wel een leuek opening om even lekker te babbelen met haar. Ik vroeg waar ze zelf woonde en dat was Chania dus gesprekstof genoeg. We hadden het over het eiland en Nederland en wij gaven complimenten over de accommodatie wat ze erg kon waarderen. Toen we even hadden staan kwekken heb ik haar toch maar gevraagd of we de volgende keer niet direct konden boeken, dus zonder tussenkomst van Booking.com en dat was geen probleem, ik zou een kaartje van krijgen en een emailadres en dat klonk als muziek in mijn oren voor mij, mission weer completed.

Inmiddels was het alweer 12.30 uur geworden en onze 'planning' (voor zover we die hadden) werd weer helemaal niks, we lagen zo lekker bij het zwembad en de zee dat we zoiets hadden van .. lekker blijven liggennnnnnn hahahahaaa en dat deden we dus ook. Leve de vakantie !!! Na een lekkere koude Mythos van Giannis en een paar keer lekker afgekoeld te hebben in het zwembad zijn we even terug naar onze kamer gegaan, we wilden toch nog een keer eten bestellen en late bezorgen net als vorig jaar. Omdat we geen nummer hadden is Ria eerst maar een kaart gaan halen, gelukkig was dat maar 3 minuten lopen, lief toch!! Ik pakte de telefoon en bestelde een pita gyros voor Ria en een portion gyros voor mezelf, en toen was het afwachten en hopn dat ze Lissos Hotel konden vinden.

Op een gegeven moment dacht ik toch wel dat ik gelijk zou krijgen, het duurde lang en het duurde lang maarrrrr, na een klein half uurtje kwam hij dan toch aangelopen, en "hij" was niet zomaar "hij", neeee dat was dezelfde gast die de dag ervoor mijn Ouzo kwam brengen vanaf de overkant van de straat hahaaaa. Onze ogen waren weer een groter dan onze buik, alhoewel die van mij dan, ik had een gyros schotel besteld .. oepsss .. dus de helft heb ik echt laten staan, maar de smaak was goed en alles was goed heet, hij was dus niet verdwaald.

Na ons tussendoortje keken we naar het zwembad, we keken naar elkaar en zonder wat te zeggen wisten we het ... TERUG NAAR HET ZWEMBAD !!! hahahaaa, nou dat dus, en dat deden we, wat was het toch een heerlijke plek hier, we moesten allebei goed nadenken wanneer we voor het laatste gewoon een hele dag aan het zwembad hadden gelegen, en dat was heeeeeeel lang geleden , dat wilde dus wat zeggen over hoe we het hier naar ons zin hadden, dit zou een terugkomertje gaan worden!

Rond 17.30 uur besloten we om een stukje te gaan rijden, dit was nieuw gebied voor ons dus hier hadden we ook nog heel wat te ontdekken. We stapten de auto in en reden eerst even een ienie mieniedorpje in aan de overkant van de hoofdstraat. Opeens zagen we daar een leger-jeep midden in de bosjes staat, even verderop lag een torpedo en meer van dat oorlogsgeweld. Het bleek dat er een soort mini museum was dus we stapten even uit voor wat foto's. De omgeving was sowieso mooi want het was hoog gelegen en je keek zo uit Platanias beneden.

We reden verder over een heel smal weggetje, geen idee waar die naartoe maar dat was het leuke ervan. Ik had bewust de tomtom niet aangezet, gewoon lekker toeren dus. Opeens werden de weggetjes best wel smal, en smaller, ik reed een oud dorpje in en harder dan stapvoets kon het echt niet omdat het gewoon weer zo smal was. Mammie Ria had het weer voor elkaar, elke keer als zij mij een richting op stuurde kwam ik wel in dit soort situaties uit hahahaa. Op een gegeven moment was het zo smal dat wel aan allebei de kanten van de auto net aan een vinger tussen een muur en de spiegels konden houden, echt waar .. dat was best smal en daarbij kwam de onwetendheid wat ik nog meer tegen zou gaan komen. Ook daar had ik gelijk in, opeens zag ik 180 graden bocht steil naar beneden, en de andere kant liep dood .. hmmm .. ik zei tegen mammie .. "hou je vast" en daar rolden we heel zachtjes naar beneden (in de hoop dat het beneden goed zou komen). Beneden kwamen we gelukkig weer op een iets bredere weg uit, achteraf was het weer lachen en is het toch weer goed gekomen!

We reden door de bergen verder richting .. geen idee, gewoon lekker toeren noemden we het. Het bleek dat we zonder het te weten richting Chania hadden gereden en dat vond ik dus ook wel een leuek bestemming voor de avond. Zonder Tomtom reed ik zo naar de oostkant van de oude haven van Chania. We parkeerden daar en liepen de wereldberoemde pier op van The Old Venetian Port van Chania. Ik had de selfiestick (met standaard) meengenomen dus we konden nu leuke foto's van onszelf maken met de afstandsbediening (bluetooth). Bij toeval waren we er ook precies op het moment van de zonsondergang dus dat pikten we mooi effe mee. We gingen op een bankje zitten en hebben eens mensen zitten kijken en dat is ook best grappig. Het uitzicht op de oude haven kregen we er gratis bij, heeuulemaal niet vervelend hoor!

Om 21.00 uur waren we weer terug bij ons appartement, we deden even andere kleren aan, maakten wat laatste avond foto's van het zwembad en wandelden de hoofdstraat in om wat te eten. Lang zoeken deden we niet, we liepen heel relaxed naar Sta Karvouna, daar was het altijd gezellig en het eten was gewoon goed en zeker betaalbaar. Gek genoeg was het heel rustig in het restaurant maar gezellig was het zeker wel weer. Ria bestelde een stukje vlees dat wel een hele koe leek zo groot hahaha, ik hield hete bij de kebab, niet teveel en gewoon lekker simpel. Vorig jaar hadden we de eigenaresse ontmoet die deze toko op had gezet, dit jaar zagen we haar niet en ook de 2 dames die er vorig jaar liepen zagen we niet. Ik heb toen toch maar eens gevraagd of hij nu de nieuwe eigenaar was en nadat hij eerst geen direct antwoord gaf, zei hij later toch wel dat hij de eigenaar was. Ik kreeg complimentjes over mijn Griekse taal en we hebben (samen met een flesje Raki) nog gezellig staan babbelen. We zeiden dat we het jaar erop weer terug zouden komen en namen afscheid van het komische duo.

Inmiddels was het 23.00 uur en we wandelden heel rustig terug naar ons appartement, voor de laatste nacht deze vakantie en dat voeld alweer raar ... Nadat we nog even bij de zee hadden gestaan, naar het zwembad hadden gekeken en nadat ik nog wat heb zitten tikken op mijn laptop zijn we rond 00.30 uur gaan slapen zzz zzz zzz.