Kilometers maken naar Edessa, Kastoria en Meteora.

Zo dan we waren al vroeg wakker, voordat de wekker ging waren we om 07.30 uur wakker en ergens kwam dat wel goed uit omdat we een volle dag te gaan hadden. De kamer die we hadden was echt perfect, lekker ruim, goed bed, goede dekens met maar 1 minpuntje, dat waren de zwerfhonden die de hele nacht bijna hebben lopen blaffen, maar ook daar slaap je op een gegeven moment wel doorheen.

We besloten om voordeel te halen uit het vroege opstaan dus dat werd wassen, aankleden en lekker naar beneden om te ontbijten, geen slecht begin va de dag dacht ik zo. Het ontbijt was echt goed, heel apart en veel met de hand gemaakt met ook nog een speciaal tintje eraan. De kleine sandwiches waren hadden een vetvrij papiertje eromheen met een touwtje, de loukoumades zagen er heerlijk uit, maar ook het gewone brood met beleg, de soort appeltaart, en verschillende soorten drank waren stuk voor stuk goed, we hebben heerlijk zitten ontbijten voordat we om 09.30 uit gingen checken bij de vriendelijke eigenaar.

Niet veel later reden we terug naar de warmwaterbronnen waar we de vorige dag ok waren geweest. Dit was toch ook wel weer een bijzonder stukje natuur, warm water (38 graden) dat eigenlijk gewoon uit de rots stroomde opgewarmd door het binnenste in de aarde. We hadden ons nieuwe statief (voor mobiel) meegenomen en ik zette de App op een sluitertijd van 2 seconden om zo het vallende water heel soft op de foto te krijgen. Ik moet zeggen op klein beeld zag het er heel mooi uit, maar eenmaal op de laptop zag je toch wel dat ik eerst iets meer moest oefenen met deze techniek hahaha, maar okee, al met al waren het wel grappige foto's. Omdat het heel vroeg was waren we bijna alleen en dat is dan wel weer leuk, geen andere toeristen op jouw foto's!

Om 10.45 uur stapten we weer in en gingen we op weg naar Edessa met haar hele hoge watervallen. Het was een mooi ritje ernaartoe, de weg was goed begaanbaar en om 11.45 uur reden we Edessa in. We parkeerden en liepen naar een informatie kantoortje waar we eigenlijk een gids aangesmeerd kregen, maar dat was nou net iets wat we niet wilden, wij wilden zelf gaan ontdekken. Okee met de info die we wel kregen vonden we een hele sterke waterstroom en een stukje verder hoorden we de waterval al. We zakten iets af en wauww wat een mooi gezicht, wat was dat machtig groot en wat had de natuur een kracht zeg. Achter de waterval kon je ook een grot in, kostte je 1,00 maar ook dat was heel bijzonder om te zien. We hebben uiteindelijk 2,5 uur rondgelopen en best wel wat foto's gemaakt voordat we weer in de auto stapten om onze reis naar Meteora te vervolgen.

Onderweg hadden we trek in een hapje, het liefst een pita gyros dus ik keek even wat een kansrijke locatie was en ik reed de snelweg af bij Ptolemaida en we gingen op zoek naar een lekker hapje. Parkeren was best wel een dingetje want ook hier vond je heel veel smalle en vooral drukke straatjes waar er echt 'op zijn Grieks' werd geparkeerd. We vonden een parkeerplaats en niet veel later stond ik met een lekkere Frappé in mijn handen. Midden in het stadje gingen we even zitten en keken we gewoon even naar het dagelijkse Griekse leven in het centrum van dit stadje. Terwijl we om ons heen keken zagen we een groot reclamebord met Gyros erop .. tsjaaa de keuze was niet zo moeilijk dus, hij smaakte heerlijk hahaaa.

We stapten weer in de auto en 3 kwartier later reden we het dorpje Kalampaka in waar we eerste 1x doorheen reden voordat we naar ons Hotel reden. Kalampaka lag aan de voet van Meteora, ons hotel had ook uitzicht op de immens grote rotsen van Meteora, een geweldig uitzicht vanaf ons balkon. Nadat we vriendelijk waren verwelkomd en onze koffers op de kamer hadden gezet gingen we gelijk een rondje rijden. Het was inmiddels 16.30 uur, het zonnetje deed haar best maar het bleek een flinke strijd te zijn met de grote wolken die ook aanwezig waren.

Onze eerste indruk van Meteora was echt zoiets van "Waauuwwww .. wat een bijzonder stukje Griekenland". We reden heel relaxed langs de eerste kloosters die we tegenkwamen, de klooster waren stuk voor stuk boven op die ontzettend grote rotsen gebouwd en het was een adembenemend gezicht. Omdat het ST. STEPHEN’S MONASTERY de volgende dag gesloten zou zijn wilden we er nog even binnen gaan kijken. Toen we er naar binnen wilden gaan werden we weggestuurd door een agressieve Non (Jawel, ook die bestaan) ze had nog net geen duivelsoortjes op haar hoofd, maar Ria moest echt maken dat ze weg kwam hahaaa, dit feestje ging dus niet door voor ons. Opeens ging ook het grote hek elektrisch dicht, maar er stonden nog wel bezoekers aan de binnenkant van het hek, het was even hilarisch om te zien.

We reden door naar het Holy Trinity Monastery die ten opzichte van de anderen toch wel heel bijzonder was door de kabelbaan die eraan verbonden was. We zagen mensen in een bakje stappen die via de kabelbaan naar de overkant gingen. Hmm we keken elkaar aan dachten .. "zullen we .. ook .. ??" Hahaaa, ja hoor we gingen er klaar voor staan. Als het bakkie weer terug zou komen zouden we de gook wagen, we stonden er helemaal klaar voor .. maar .. maar .. maar het bakkie is niet meer terug gekomen hahahaaa, waarschijnlijk was het alleen voor de bewoners van het Klooster hahaaa.

Meteora zelf had iets magisch, hier en daar zag je ook mensen gewoon ergens ver weg op de rotsen zitten, gewoon zitten en genietend van de rust en de natuur, heel bijzonder. We reden nog langs een paar van de andere kloosters voordat we terug reden naar Kalampaka. We gingen even op het balkon zitten en nadat we ons wat opgefriste hadden zijn we in een klein restaurantje "To Paramithi" gaan eten aan de voet van Meteora. Binnen was het lekker chaotisch en alles ging ook niet helemaal goed, maar het eten was heerlijk hahahaa. Om 21.45 uur waren we terug op onze kamer, het was weer een lange maar mooie dag geweest met veel verschillende indrukken, het was tijd om onszelf was rust te gunnen.